Jef Callebaut en Josse Debroeck
residenten Bosacademie
Josse (°1994) en Jef (°1994) kennen elkaar al meer dan 20 jaar. Ze zijn beide opgegroeid in Mechelen en gingen als kind naar circusschool ‘Circolito’. Josse beleefde er zijn hele jeugd en vervolgde zijn discours aan de Academy of Circus and Performance Art te Tilburg, Nederland. Daar studeerde hij vier jaar om in 2017 af te studeren als drager van het partner acrobaten collectief Familiar Faces. Na zijn studies vestigde Josse zich in Brussel om zijn artistieke carrière uit te bouwen.
Jef leerde het slagwerk bespelen in het conservatorium van Mechelen en vatte zijn hogere studies klassiek slagwerk aan in het Conservatorium van Antwerpen. Daar volgde hij naast het reguliere lessen ook lessen compositie bij Wim Henderickx. In 2018 studeerde hij er af als master in het slagwerk en in 2019 behaalde hij het specifieke lerarendiploma. Jef is momenteel deeltijds aan het werk bij Bamm vzw als stafmedewerker muziek. Daarnaast bouwt hij aan een artistieke carrière als performer en is hij voltijds vader.
Wat verwacht je te leren van een residentie in de Bosacademie?
De voorwerpen die we kunnen vinden op locatie zijn steeds het uitgangspunt van ons spel. Uit deze experimenten hopen we te leren welke voorwerpen een grote aantrekkingskracht op ons uitoefenen en hoe we deze kunnen inzetten op het snijvlak tussen circus en muziek.
Heb je een netwerk van andere kunstenaars, en hoe ondersteunen zij jou?
Uit ervaring leerden we dat onze peers ons eerste aansprekingspunt zijn. We stellen hen onze vragen rond administratie, techniek, artistieke pitch, ... We proberen zo goed mogelijk van elkaars expertise gebruik te maken en deze te delen. Zowel vroegere medestudenten als mensen die we tegenkwamen tijdens eerdere projecten behoren tot deze groep.
Hoe zorg je als kunstenaar voor een evenwicht tussen werk en privéleven?
Een goede planning op voorhand is voor ons heel belangrijk. Enkel zo kunnen we artistieke activiteiten combineren met vast werk en ons gezin (Jef heeft twee dochters). De zondag is heilig, die staat altijd gereserveerd voor 'niet werk'.
Beschrijf je ideale werkomgeving.
Een plek waar we ongestoord in een ander universum kunnen duiken. Een open ruimte, met een aangename chaos aan rommel om te ontdekken. Deze ruimte is geïntegreerd in een gebouw/plek waar wat bedrijvigheid heerst, waar anderen ook aan hun eigen projecten bezig zijn en ruimte voor ontmoeting ontstaat. Op die manier bestaat er een klankbord dat essentiëel is voor ons om het bos door de bomen te blijven zien.
Vertel me over je technieken om creatieve blokkades te overwinnen.
We proberen blokkades te accepteren en te laten zijn. Pauzes, echt even op iets anders overschakelen vinden we super belangrijk. Dat doen we soms voor een uurtje of twee, op andere momenten laten we een bepaald idee bewust enkele dagen liggen om later terug op te nemen en het met een frisse blik te bekijken. Wandelen of fietsen geeft ook altijd inspiratie - de actie van je fysiek te verplaatsen zorgt voor een ander perspectief.