Vruchtbare Grond

In de centrifugale kracht die het immer kinetische Bos genereert, zweven tal van kunstenaars die niet zelden op zoek zijn naar hun eigen centrum. Om het najaar af te trappen, trekken we negen kunstenaars uit de vruchtbare grond Het Bos in om hun zoektocht te verbeelden. Negen verhalen tussen daar en hier. Tussen tapijten, tradities, vazen en stof. Tussen Antwerpen en Syrie, Irak, Brazilië of Duitsland. Tussen gewoontes, gebruiken, gemis en gewin. Tussen oud dat nieuw wordt. Tussen traditioneel en modern. Tussen buren, gebouwen, plekken. Tussen wat ooit was, weg is of nog moet zijn.

Een Residentie-werkperiode én Expo met: Hannah Giese, Smila Zinecker, Hussein Shikha, Sadrie Alves, Joud Toamah, Gilani Raja, Betül Safika, Aida Verstraete en Vitória Damiani.

Na 3 weken werken in Het Bos presenteren ze een expo die te bezichtigen is op de volgende momenten:

Do 10 September tussen 18u & 00u (opening met reserveringstijdslots)
Vrijdag 11 & Zaterdag 12 September tussen 16u & 22u.
Zo 13 September tussen 10u & 15u (In combinatie met Otark Breakfast Club)

Om overboekingen en wachttijden tijdens de openingsavond op donderdag te vermijden
vragen we om tussen 18u en 22:30 te reserveren voor een tijdslot van 1,5u waarbinnen je de expo kan bezoeken.
Reserveer je tijdslot via

Meer over de kunstenaars:

Hannah Giese

Hannah is geboren in Traunstein, Duitsland en woont en werkt in Antwerpen. Ze volgde een opleiding Cultureel en Sociaal werk aan de Hogeschool te Amsterdam en haalde vorig jaar een Master of Fine Arts aan Sint Lucas Antwerpen. Hannah heeft aan een veeltal projecten deelgenomen binnen theaterproductie, muziek, kunsteducatieve projecten voor kinderen en jongvolwassenen in België, Nederland en Duitsland. Haar eigen werk krijgt gestalte in zeefdrukken, textielkunst en installaties waar ritme, kleur en ruimtelijkheid terugkerende elementen zijn. Samen met Johann Kauth en Jelle Crama deelt zij het zeefdrukstudio DRUKDURK in de Blikfabriek te Hoboken. Zij zal in Augustus de exporuimte gebruiken om nieuwe textielwerken te maken.

Smila Zinecker - a home for who

Smila maakt belachelijk schone kostuums volgens het principe van upcycling. Ze studeert dan ook Kostuumontwerp. Tijdens de drie weken in het Bos wil ze onderzoeken wie in de buurt rond Het Bos thuis is, een thuis heeft, zal hebben of heeft gehad. In de straten, in de huizen en cafés, langs binnen of buiten, op, tegen of naast de grens tussen privé en publiek. En zoeken, hoe de ruimtes meer of minder plekken van mensen kunnen zijn.

Hussein Shikha - Your Beauty is Sumerian

Hussein studeerde grafisch ontwerp in de Koninklijke Academie voor schone kunsten. Hij komt uit Bagdad. De Zuid-Iraakse tapijten zijn de dragers van verhalen, mythen, symbolen en patronen die afkomstig zijn uit de oude Sumerisch cultuur. Aan de hand van de Zuid-Iraakse tapijten wil Hussein het zelfverklaard fenomeen “Virtueel weven” en “Het digitaal tapijt” visueel onderzoeken. Kan een tapijt vertaald worden naar een animatie?

Sadrie Alves

Sadrie is een freelance illustrator, animator en beeldend kunstenaar. Ze verhuisde van Brazilië naar België om haar passie voor tekenen om te zetten in studies, aan Sint Lucas Antwerpen. Een creatieve duizendpoot met vele projecten over het hele land…! Sadrie vertaalt de herinneringen van het bedreigde oerbos rond haar moederstad naar tekeningen aan de muren en ramen van Het Bos. Een ecosysteem waarin endemische creaturen een persoonlijke mythologie tot leven brengen.

Joud Toamah - Blue of sky, blue of river, blue of distance

Joud is een interdisciplinaire grafisch ontwerper en visuele onderzoeker. Ze werkt aan verschillende projecten en samenwerkignen. Ze vindt inspiratie in poëtische ontmoetingen met beelden uit persoonlijke archieven, digitaal en organisch. Wat Joud in het Bos zal onderzoeken: ‘Ik ben gefascineerd door de keramieken van Raqqa en de felle blauwe/turkoois kleuren en motieven die ze bezitten. Mijn vader vertelde me over de stad van toen en vandaag, hoe de creatieve technieken werden ontwikkeld om de potten te maken. Sommige werden in het Museum van Deir Ezzour bewaard maar vele anderen werden weggenomen door oriëntalisten en verzamelaars. Ik wil experimenteren met klei, tekening en project mapping om texturen en verhalen van blauw te laten beleven. ‘

Gilani Raja

Gilani studeerde aan Sint Lucas Antwerpen, illustratie en beeldende kunst. Gilani’s visie over wat hij in het Bos zal doen: ‘Ik ben geïnteresseerd in verbeelding en fictie als kritische tools om naar verleden en heden te kijken en te bevragen. Of als ruimtes om alternatieve realiteiten en mogelijke toekomsten te verkennen en vorm te geven. Dit is iets wat ik graag verder zou willen ontwikkelen in mijn werk. Ook wil ik proberen meer te schrijven, als aanvulling op mijn tekenen. En dus is het idee om een verzameling tekeningen en tekstjes te maken als een gefragmenteerde, niet-lineaire manier om na te denken over verleden, heden en toekomst en andere werelden te verbeelden. ‘

Betül Safika

Betul studeerde illustratie en grafisch ontwerp. “Tijdens het staren naar de houttekeningen in de vloer dringt het weer door dat ik naar geregistreerde tijd aan het kijken ben. Tijd is massa binnen een schors. Wat gebeurt er als we tijd mummificeren en fileren tot de planken onder onze voeten? Wat betekent het voor de beleving ervan als we splinters uit de jaarringen halen?” Al schrijvend en tekenend probeert Betül wandelpaden te bieden aan deze vragen.

Aida Verstraete - Racines et arômes

Aida schildert, ze geeft les in de cadixschool en stond in een ver verleden op het podium. Heimelijk droom ik naar een magische plaats dat diepgeworteld zit in hart. Kleurrijke aroma’s en vage echo’s dwarrelen rond, ik vang ze en leg ze vast op doek. Wees welkom.

Vitória Damiani - Memories, dreams, reflections

Vitória is a designer, artist, collagist & aspirant writer
Q: Where do you get your ideas?
A: I don’t. They get me!
The process of gestating an idea can be painfully beautiful, specially when it comes from a place of deep introspection and complex experimentation. But what if I let the ideas come to me, instead of birthing them out of reason? Dreams are a picture of ourselves in a specific moment, so I would like to use my innermost and private experiences as a source of input for my writing and image-making. I will depict my dreams in subtle imagery that express these messages given to me by the unconscious. The illustrations may become a collage of memories, subconscious thoughts and reflections upon these. The medium will be the linocut, for its almost meditative-like quality that shifts the attention from the mind to the body, while still demanding attention and time to become something.

  • nov

  • ma30 nov

  • dec

  • di01 dec

  • wo02 dec

  • do03 dec

  • vr04 dec

  • za05 dec

  • zo06 dec

  • ma07 dec

  • di08 dec

  • wo09 dec

  • do10 dec

  • vr11 dec

  • za12 dec

  • zo13 dec

  • ma14 dec

  • di15 dec

  • wo16 dec

  • do17 dec

  • vr18 dec

  • za19 dec

  • zo20 dec

  • ma21 dec

  • di22 dec

  • wo23 dec

  • do24 dec

  • vr25 dec

  • za26 dec

  • zo27 dec

  • ma28 dec

  • di29 dec

  • wo30 dec

  • do31 dec

  • jan

  • vr01 jan