Het Bos

Het Bos is een artistiek huis in een stad, een artistieke broedplaats waar kunst, sociale betrokkenheid en ontmoeting centraal staan. Een levend huis, gevuld en gestuwd door allerhande makers en gebruikers die niet zelden een spoor achterlaten.

Het Bos wil tegelijkertijd een autonome plek zijn met eigen spelregels en artistieke gebruiken én een toegankelijke plek die verbindingen legt met de buurt en inwoners van de stad. We willen er ook zijn voor zij die denken dat Het Bos misschien helemaal niet voor hen is. Want net daar schuilt voor ons iets moois, iets waardoor we nog verwonderd kunnen worden. Om dit te realiseren vinden we het belangrijk dat mensen zich welkom en verbonden voelen in Het Bos.

Het Bos houdt van jonge mensen, hun durf, open kijk en woeste actie.  Het Bos is een plek voor ontmoeting, uitwisseling, plansmederij, onderzoek, creatie en confrontatie. Hier komen jonge kunstenaars, artiesten, koks, bricoleurs, denkers, danser en drinkers samen om te creëren, te koken, te babbelen, te denken, te dansen te drinken of gewoon te zijn.

Praktisch

HET BOS

Ankerrui 5–7
2000 Antwerpen
www.hetbos.be
info@hetbos.be

BTW: BE 0464 93 10 94

Meewerken aan Het Bos

Klinkt het bovenstaande je als muziek in de oren, dat komt goed uit! Het Bos groeit en bloeit bij de gratie van een groep groothartige vrijwilligers.

Je vindt hen aan bar en inkom, maar ook naast, achter en onder ons podium, in de redactie van onze publicaties, in de Boskeukens, Boslabs, in het hele land, leurend met posters en flyers, vrijuit de blijde boodschap joelend. De vrijwilligers van Het Bos zijn de steunpilaren van ons huis, de peper in de schone reet van onze welriekende werking. De vrijwilligers van Het Bos vormen een warm en woelig nest waarin ruimte is voor eigen initiatief, voor technisch onderricht en eeuwigdurende vriendschap.

Het Bos is immer op zoek naar vers vrijwilligersbloed. Bosfanaten met een missie, geniale geesten die graag deel uitmaken van ons glorieuze gezelschap: rep u met een ranzige rotvaart naar uw mailbox en stuur uw gelofte naar:

annelies@hetbos.be

Samenwerken?

Bij het samenstellen van ons programma zorgen we voor verrassing, bevreemding en uitdaging.

Dit doen we niet alleen, Het Bos doet de dingen samen. We maken deel uit van een (inter)nationaal netwerk en zijn steeds opzoek naar vers bloed. Hiervoor voorzien we een traject op maat van de kunstenaar. Alles in Het Bos bezien we als een samenwerking, dit houdt in dat we niet aan zaalhuur doen. We zoeken naar samenwerkingen via onze terugkerende open call Bosacademie, via ons netwerk en op initiatief van een veelheid aan partners.

Hiervoor kunt u terecht bij verschillende adressen:

Voor concert voorstellen: concerts@hetbos.be

Voor andere programma-ideeën: programma@hetbos.be

Voor alle vragen omtrent de Boskeuken: boskeuken@hetbos.be

Pers

Stage in Het Bos

Het Bos deelt graag haar kennis en (on)kunde. We staan open voor onderzoek, een meeloopstage en originele voorstellen. Daarnaast vind je hier met enige regelmaat vragen waar we een verdomd uitgebreid antwoord op willen. Voor stages in Het Bos neemt u best contact op met:

Boslabs

Boslabs is een artistiek laboratorium in het centrum van Antwerpen, een creatief atelier voor jongeren.

Met Boslabs maken we de verbinding tussen de kunstenaarsresidenties in Het Bos en verschillende groepen, passanten, jongeren en publieken in de stad. Meer info en contactgegevens vindt u hier.

Geschiedenis

In 2014 verhuisde een legendarische broed, voed-, dans-, sjans- en speelplaats genaamd Scheld’apen van de postindustriële zuidelijke stadsrand naar het volop gentrificerende en centraal gelegen Eilandje. Een voormalig stadsmagazijn werd in een sneltempo verbouwd tot een jeugdcultuurcentrum met een concertzaal, bar, keuken, exporuimte, theaterstudio en tal van kleinere ateliers. Het Bos krijgt vorm.

1998 - 2014:

Bekijk hier het rijke archief van Scheld'apen!

2014: Het Bos is open!

We schrijven vrijdag 2 mei 2014 wanneer klokslag 19u30 de deuren openen en de eerste bezoekers binnen druppelen. De aftrap wordt gegeven door een Mexicaans worstelspektakel Lucha Libre van theatermaakster Marijs Boulogne featuring Brussels Young Wrestling Style. Een internationaal gezelschap van in spandex gewrongen spierbundels entertainde het publiek bijna 3 uur met halsbrekende capriolen.
Tijdens de titelgevechten zit de theaterstudio aardig vol en beginnen de DJ’s de concertzaal op te warmen. Uiteindelijk dansen meer dan 1000 bezoekers Het Bos open en genieten ze van DJ’s en acts als Hiele, Nosedrip, Sickboy, Crumar Young, Hazy Hands….

De dag nadien staan we fris en monter op en maken we ons klaar voor de tweede officiële opening van het weekend. Deze keer valt de Bosbar de eer te beurt. Het dagcafé wordt uitgebaat door Koen Bleuzé, de man achter de slaapkamerkoffiebranderij Cordon Coffee. Koen verhuisde zijn koffiebrander naar Het Bos en brandt zijn koffie tussen de services door. De aankleding van de Bosbar en de inrichting van de zonloze tuin wordt verzorgd door EARTH.ROPE.POT.PLANT. Ze vlochten plantenhangers, kneedden handgemaakte tuintegels en zochten zorgvuldig naar bestek, borden en tassen. Op hun uitnodiging maakten kunstenaars Guy Rombouts, Babs Decruyenaere, Katharina Trudzinski en Elise Getliffe beeldend werk om in, op en aan de Bosbar te plaatsen.

We heffen ons Bosbier en wensen de Bosbar een lang leven toe.

De daaropvolgende maand staat Het Bos vol van theatervoorstellingen, workshops, keukens, concerten en ander ongein die heel Antwerpen laten kennis maken met Het Bos.

De rest van het jaar vulden we met fijne projecten als een optocht met OKAN-leerlingen, een artistieke parade van collectief Fase naar het Middelheimmuseum, concerten van onder meer Mittland och Leo, DJ Funk, Shengen Shege, Nekrofilth, Herb Diamante, Mauro Pawlowski Trio, the Go Find, Ice Age, Saint Pepsi, Ceephax Acid Crew, Mdou Moctar, Circus Debre Teheran… een expositie van leerlingen met lichamelijke, (neuro-) motorische beperkingen en/of autismespectrumstoornis, vegetarische Boskeukens en belachelijk veel meer.

file

2015

De roetsjbaan van 2014 ging vloeiend over in een nieuw kalenderjaar dat vooral gekenmerkt werd door twee grote festivals. Voor Boskamp nodigden we verschillende artiesten uit om in Het Bos te wonen. Deze snuiters deden daar zelf dingen, maar nodigden tevens gasten uit om andere dingen te doen. Barbara & Stefanie Claes werkten rond hun voorstelling Euthanasie met Barbara en Stefanie, Inne Eysermans stelde een auditief muzikaal menu samen, Gerard Herman presenteerde een soap en Maxim Hectors en Vincent Stroep zorgden voor beeld in het cinematografische colosseum van Jozef Wouters en Menno Vandevelde. Zij kregen bezoek van onder meer Gnod, Dälek, Delphine Lecompte, Laurel Halo, een kindervoorstelling van Tip Toe Topic, Bulbul, Wim Distelmans, the Gories, Sir Richard Bishop en nog, nog, nog...

In november nodigde Brigade opnieuw kamperende kunstenaars uit, maar dit keer met de ambitie orde te scheppen in de wereld. De veldbedden werden ditmaal bevuild door Colin Matthes, Michiel Vandevelde, Muqata’a, Julmud, Al Nather, Jan Matthé & Sickboy. Onder meer Mad Professor, Baba Commandant en Shanon and the Clams zorgden voor kampvuurmuziek.

Tussen de kampen door

Als enige Belgische internatonale indiegamefestival bezette Screenshake elke uithoek van Het Bos met een game-expo met installaties en een zorgvuldig gecureerde selectie aan indie games, inspirerende talks van een dozijn nationale en internationale developers, schrijvers, journalisten en academici, workshops, documentairevertoningen, een game art expo, een showcase van Belgische ontwikkelaars, interactieve performances en uiteraard nog meer.

Met Mars Borgeroekoe maakten we voor de eerste keer deel uit van de Reuzenstoet. Onder de kundige begeleiding van Michiel de Malsche en Rachid Laachir maakten we samen met de jongeren van Kauwenberg vzw en de bewoners van OC Linkeroever gigantisch een duivenskelet waarmee luid en trots door de Borgerhoutse straten werd geparadeerd.

Ook buiten het kampseizoen sloegen makers, denkers en collectieven als Yannick Val Gesto, Benny Vandenmeulengracht-Vranckx en FERDNND hun tent op in Het Bos.

Oh ja, Het Bos is een laureaat van de Wivina De Meesterprijs.

file

2016

In dit kalenderjaar plande Het Bos geen grote festivals of openingsfeesten, maar met een meer gerodeerde concertwerking, een Bosbar, twee Boskeukens en één ontbijt per week was de activiteitenkalender aardig gevuld. Bovendien dient een nieuw subsidiedossier zich aan om structureel erkend te worden als kunstenwerkplaats. Aangezien we van mening waren dat de betoelaging van de werking recht evenredig mag zijn met de schaalvergroting die de locatie onderging, besloten we hiervoor onze tijd te nemen. Uiteraard betekende dit niet dat we geen dingen uit de koddige koker schudde. In 2016 zag Boslabs immers het levenslicht. Hoewel het zogenaamde creatieve atelier al jaren bestond, werd de veelheid aan activiteiten structureel ingebed in Het Bos. Met een eigen ruimte in het gebouw en vaste workshopdag op woensdag waar jongeren begeleid worden door wekelijks wisselende kunstenaars, doeners en makers. Datzelfde Bolabs engageerde zich meteen om mee te stappen in het Reuzekesstoetavontuur waar Kasper de Vos zich dit jaar voor de kar spande. Verder zetten we onze schouders vooral onder samenwerkingen die zich uitten als Strangelove, Visite of Ten Slotte. Ook al dan niet artistiek gepeupel als Thomas Verstraeten, House of Indie, Simon Van Schuylenberg, Siska Baeck, Boys en Tante Lus, Tine Van den Weyngaert, Kirsten Pieters, Simon Allemeersch, Rudy Trouvé, Conservatorium Drama en Benjamin Verhoeven maakten het bont in Het Bos.

file

2017

In dit gezegende jaar besloot Het Bos sterker in te zetten op residentieperiodes van zorgvuldig geselecteerde personen of collectieven die hun werkperiode afsluiten met een publiek moment. Jong schildergeweld Denie Put beet in maart de spits af als Bosresident waarna The Alchemists Kitchen and The Traveling Medecine Show van Lisa Jeannin, Rolf Schuurmans en Charlotte Koopman al snel volgde. Wevende kunstmodeman Klaas Rommelaere stelde in november tentoon na een nauwe samenwerking met Boslabs. Het Bos huisvestte voor de eerste maal een festival van het nieuwbakken Delta-Wave dat zich focust op elektronische muziek en performances.
Tijdens de zomer werd de Bosbar een ijssalon met huisgedraaid ijs en een portie feestjes naar believen.

Met de sluiting van het café Mama Metrea verliest Mama’s Open Mic haar vaste uitvalsbasis, maar Het Bos ontvangt hen met open armen. Vanaf november is de Bosbar het decor van de maandelijkse Open Mics op dinsdag. Het Bos en Mama’s Open Mic vinden elkaar en beginnen een duurzame liefdesrelatie...

Voor de goede orde noteren we nog dat er muziek gemaakt werd door Mirrors for Psychic Warfare, The Romans, Oathbreaker, Briqueville, Capsule, Jung An Tagen, Princess Nokia, Trans Am, Mathieu Ha, Millionaire, Hoera ft Hiele, Ata Kak, Laraaji, TheColorGrey, Luie Louis, Borokov Borokov,...

file

2018

Veel arbeid en veel visuele kunst bij de aftrap van het nieuwe jaar. Na een stuk of wat concerten en een wintereditie van Bosbubbles waren er in februari twee simultane exposities met Real Orig¥Nal €Xtra Professional Drawing $Uperstars van Tom Poelmans en Timmy Lazer naast Circadian Rhytm van Frederik Heyman. Aansluitend nestelde Fleur de Roeck zich als Bosresident in Het Bos met de goed ontvangen en mee door Boslabs gesteunde expo Allo Bikini als resultaat. Omdat het nooit genoeg is in Het Bos, mocht Kasper de Vos daarna de tuin onder handen en zorgde met de opening van de tuinexpo voor een van de hoogtepunten van het jaar. Fighting for World Cheese bevat bijdragen van Willem Boel en Pieter de Clerq, maar Kasper trok alle aandacht naar zich toe met de constructie van een houtoven die iets weg heeft van een vulkanisch gebergte. Voor de vernissage bakte Otark pizza’s in de oven en dat zijn ze sindsdien blijven doen. In een rotvaart denderden we richting zomer met een residentie van EARTH.ROPE.POT.PLANT, die een keramiekworkshop organiseerden tijdens en het zine Tea Notes presenteerden na hun residentie. Daarna waren er nog pakweg een verblijf, expo en toonmoment van het visuele geluidscollectief Sui Moon, een expo en concertavond van Destination Earth en de het jaarlijkse bezoek van het queerkunstenfestival Strangelove en de laatstejaarsstudenten Theaterkostuumontwerp die hun eindwerk presenteerden.

Na een zomer vol feestjes met ijsjes, Boslabs avondateliers, tuinconcerten en het filmfestival Visite belandden we al snel in het najaar. Dit trapte zichzelf ambitieus af met drie weekends van Wishlist, een programma dat we met the Writer’s Bench samenstelden en dat mooie mensen als Linton Kwesi Johnson en Sunny Bergman liet uitwijden over sociaal bewustzijn. Nog in dit gezegende jaar sloten we een nieuwe duurzaam partnerschap met Extra Academy, een open programma van lezingen, performances, workshops en screenings rond artistieke praktijk, reflectie en onderzoek.

Uiteraard was er ook muziek. Van onder andere BRZZVLL, Dwaallicht, Chain and the Gang, FLying Horseman, Osei Bantu, Kamaal Williams, Arto Lindsay, Deerhoof, Dvtch Norris, Mhysa, Ras G, Cüneyt Sepetçi, Roedel en Babylon Doom Cult.

2019

Het leek nog maar een etmaal geleden dat we in een bouwwerf stonden te openingsfeesten. In werkelijkheid was dit al 5 jaar geleden. Tijd voor taart, dachten we zo. We doopten de maand mei in smerige slagroom en vergastten iedereen die het horen, zien en proeven wou op een programma van muziek, film, beeld, performance, pizza en taart. In de concertzaal zagen we onder meer Moor Mother, Ahmedou Ahmed Lowla, Sex Dwarf!, Tropical Fuck Storm en Shonen Knife. Eva Van Tongeren trakteerde op een spannend filmprogramma, Otark schoof wekelijks pizza’s in de houtoven en Guy Rombouts nam met een pot kalkkwark en een hoogwerker onze gigantische gevel onder handen. Tussendoor konden bezoekers hun eigen textiel zeefdrukken op het Zeefdrukrad van Fortuin van Boslabs, waren er 10 miniatuur voorstellingen van Benjamin Verdonck, was er een nachtelijk theateroptreden van het Interstedelijk Harmoniumverbond, was er plaats voor de eclectische happening Snobs en een Bosbar. Er was zelfs een heus verjaardagsfeestje. Voor Antwerp taart een vijftigtal Bosadepten uit om een al dan niet eetbare taart te maken. Op zaterdag 18 mei werden deze taarten tentoongesteld en verorberd in een al dan niet eetbare expo. We sloten af met een spetterend slotfeest.

file

Missie

Het Bos is een ruimte midden in de stad Antwerpen, waar de wereld vanuit een artistieke bril bekeken wordt.

Het Bos vertrekt vanuit kunst omdat ze niet anders kan en omdat kunst de enige plek lijkt waar je over alles kan nadenken, dwars door specialismen en maatschappelijke sectoren heen.

Het Bos is een ruimte voor ontmoetingen tussen mensen die op verbeeldingsvolle wijze over de maatschappij nadenken.

Het Bos is een autonome plek middenin de stad die bewust verbindingen zoekt met de stad, haar inwoners en bezoekers.

Het Bos is een soms bevreemdende plek die tegelijkertijd geruststelt, verwarmt en voedt. Het is geen eenduidig huis met één methodiek en sfeer. Het herbergt verschillende kamers en culturen. Het Bos gelooft dat artistiek werk niet gecreëerd en geapprecieerd wordt vanuit één enkele biotoop.

Het Bos is niet één plek. Het is een netwerk van wisselende plekken, mensen, stromingen en dynamieken in de wereld. Het Bos is lokaal verankerd in de stad, maar heeft internationale uitstraling door haar artistieke netwerk en uitgesproken karakter.

Het Bos biedt onderdak aan verschillende activiteiten, diensten, subgroepen en functies. Het Bos huisvest een concertzaal, cafépraat, deugnieterij en bloedserieuze creatie. Het brengt boomhutkunst en moestuinkoken, inhoudelijke en artistieke kruisbestuivingen, maar ook gedeelde ruimtes, kunstknutselboeken en onderbelichte denkpistes.

Het Bos is niet bang voor verschil of dingen die afwijken. Het Bos ziet daar net schoonheid en verhaal in.

Samenwerking is voor Het Bos een evidentie, een principe en een noodzaak. Het Bos deelt graag en leert graag bij van een andere expertise.

Het Bos wil een plansmeedplek zijn waar mini-revoluties het licht zien.

Het Bos is een experiment op zichzelf.

Duurzaam denken en handelen is voor Het Bos al bijna 20 jaar een natuurlijke staat.

Het Bos, ruimte voor kunstenaars.

Vanuit artistiek kijken en denken is het bieden van ruimte voor kunstenaars een even essentieel als logisch ding.

Het Bos biedt plaats aan artiesten, bricoleurs, denkers en doeners van verschillend allooi. Alle stijlen zijn welkom maar Het Bos heeft een voorliefde voor hybride en trans disciplinaire projecten met een hoek af, stinkende schoonheid, uitvinders, obsessies, passie en radicaliteit in alle richtingen.

Het Bos denkt niet in disciplines. Het Bos vertrekt van het verhaal en het idee van de artiest.

Het Bos is er voor jonge kunstenaars, mensen aan het begin van een artistiek parcours. Het Bos kiest voor vernieuwing, durf en experiment.

Het Bos is een moederhuis voor artiesten met al enige naam; artiesten met een boeiend parcours, een andersoortig nevenproject, of nood aan herbronning.

Het Bos kijkt open, maar altijd kritisch.

Het Bos is een plek waar los van het klassieke denken en los van prestatiedruk gewerkt kan worden. Dit zowel in stilte en rust als open en bloot.

Het Bos vindt confrontatie met het publiek belangrijk. De waarde van een werk wordt mede bepaald door wat het teweeg brengt bij een publiek. (Dat denkt Het Bos)

Kunst van Het Bos is niet vrijblijvend. (Dat hoopt Het Bos)