Het Bos

Het Bos is een artistiek huis in een stad, een artistieke broedplaats waar kunst, sociale betrokkenheid en ontmoeting centraal staan. Een levend huis, gevuld en gestuwd door allerhande makers en gebruikers die niet zelden een spoor achterlaten.

Het Bos wil tegelijkertijd een autonome plek zijn met eigen spelregels en artistieke gebruiken én een toegankelijke plek die verbindingen legt met de buurt en inwoners van de stad. We willen er ook zijn voor zij die denken dat Het Bos misschien helemaal niet voor hen is. Want net daar schuilt voor ons iets moois, iets waardoor we nog verwonderd kunnen worden. Om dit te realiseren vinden we het belangrijk dat mensen zich welkom en verbonden voelen in Het Bos.

Het Bos houdt van jonge mensen, hun durf, open kijk en woeste actie.  Het Bos is een plek voor ontmoeting, uitwisseling, plansmederij, onderzoek, creatie en confrontatie. Hier komen jonge kunstenaars, artiesten, koks, bricoleurs, denkers, danser en drinkers samen om te creëren, te koken, te babbelen, te denken, te dansen te drinken of gewoon te zijn.


You can find an english version of this page (and the rest of this website) by clicking here

Praktisch

HET BOS

Scheld'apen vzw
Ankerrui 5–7
2000 Antwerpen
www.hetbos.be
info@hetbos.be
tel: +32 3 689 15 32

BTW: BE 0464 93 10 94

open van woensdag t/m vrijdag
(telkens van 16u - 0u) en volgens programma

schrijf je in op onze nieuwsbrief !

Meewerken aan Het Bos

Klinkt het bovenstaande je als muziek in de oren, dat komt goed uit! Het Bos groeit en bloeit bij de gratie van een groep groothartige vrijwilligers.

Je vindt hen aan bar en inkom, maar ook naast, achter en onder ons podium, in de redactie van onze publicaties, in de Boskeukens, Boslabs, in het hele land, leurend met posters en flyers, vrijuit de blijde boodschap joelend. De vrijwilligers van Het Bos zijn de steunpilaren van ons huis, de peper in de schone reet van onze welriekende werking. De vrijwilligers van Het Bos vormen een warm en woelig nest waarin ruimte is voor eigen initiatief, voor technisch onderricht en eeuwigdurende vriendschap.

Het Bos is immer op zoek naar vers vrijwilligersbloed. Bosfanaten met een missie, geniale geesten die graag deel uitmaken van ons glorieuze gezelschap: rep u met een ranzige rotvaart naar uw mailbox en stuur uw gelofte naar:

vrijwilligers@hetbos.be

Het Bos zoekt technische medewerkers!

Omdat wij het zo geweldig vinden om dingen te organiseren, halen we ons regelmatig veel werk op de hals. Vandaar dat we steeds extra technische versterking kunnen gebruiken. En daarvoor kijken we naar jou!

We zijn steeds op zoek naar mensen die van aanpakken weten, met een goede basiskennis van geluids- en lichttechniek. Ben je zo iemand? Laat het ons weten via info@hetbos.be

Samenwerken?

Bij het samenstellen van ons programma zorgen we voor verrassing, bevreemding en uitdaging.

Dit doen we niet alleen, Het Bos doet de dingen samen. We maken deel uit van een (inter)nationaal netwerk en zijn steeds opzoek naar vers bloed. Hiervoor voorzien we een traject op maat van de kunstenaar, muzikant, het collectief of idee. We zoeken naar samenwerkingen via onze terugkerende open call Bosacademie, via ons netwerk en op initiatief van een veelheid aan partners. Voor repetitieruimte & residenties houdt u ook best onze Open Call in de gaten.

Onze woensdaagse Bosbarconcerten in samenwerking met We Are Varius zijn permanent op zoek naar vers bloed en frisse ideeën. Aanmelden doe je hier!

Andere voorstellen kan u sturen naar: programma@hetbos.be

PA Repetities

Repeteren met het beste geluid van het Antwerpse halfrond? Dat kan.

Het Bos stelt haar ongeëvenaarde concertzaal en dito geluidssysteem ter beschikking van u, uw sound, uw liederen en uw instrumentarium.
Voor een luttele 350 euro per dag is de zaal voor u en krijgt u er twee uur (opstart)ondersteuning van onze geluidstechnicus bovenop.

Bekijk hier alvast onze uitrusting en technische fiche.
Contacteer info@hetbos.be bij interesse

Privé Verhuur

Ben je op zoek naar de ideale plek voor een congres, lezing, culturele activiteit, vergadering, receptie, walking diner, bedrijfsfeest, bruiloft of ander feest? Dat treft. Het Bos stelt haar infrastructuur ter beschikking voor privé-evenementen buiten onze eigen openingsuren.

Het Bos investeert haar huuropbrengsten integraal in de dagdagelijkse werking.
Door gebruik te maken van onze zaalverhuur ondersteun je een unieke, dynamische werking en bij uitbreiding tal van jonge kunstenaars die elke vorm van ondersteuning meer dan goed kunnen gebruiken.

Wil je een privé-evenement organiseren of een ruimte huren?
Een offerte aanvragen doe je door een mail te sturen naar verhuur@hetbos.be. Probeer daarin al zo veel mogelijk toe te lichten waar je naar op zoek bent en/of wat voor privé-evenement je wilt organiseren: datum en (voorlopige) timing, verwachte opkomst, technische noden, wensen op gebied van catering, vestiaire, muziek... Vertel ons je wildste droom en wij laten je weten wat haalbaar is en de prijs ervan. Of kom gerust eens langs, deze unieke plek laat zich het best verstaan tijdens een bezoek aan de fysieke locatie.

download hier onze verhuurbrochure

Stage in Het Bos

Het Bos deelt graag haar kennis en (on)kunde. We staan open voor onderzoek, een meeloopstage en originele voorstellen. Daarnaast vind je hier met enige regelmaat vragen waar we een verdomd uitgebreid antwoord op willen. Voor stages in Het Bos neemt u best contact op met:

Boslabs

Boslabs is een artistiek laboratorium in het centrum van Antwerpen, een creatief atelier voor jongeren.

Met Boslabs maken we de verbinding tussen de kunstenaarsresidenties in Het Bos en verschillende groepen, passanten, jongeren en publieken in de stad. Meer info en contactgegevens vindt u hier.

Geschiedenis

In 2014 verhuisde een legendarische broed, voed-, dans-, sjans- en speelplaats genaamd Scheld’apen van de postindustriële zuidelijke stadsrand naar het volop gentrificerende en centraal gelegen Eilandje. Een voormalig stadsmagazijn werd in een sneltempo verbouwd tot een jeugdcultuurcentrum met een concertzaal, bar, keuken, exporuimte, theaterstudio en tal van kleinere ateliers. Het Bos krijgt vorm.

1998 - 2014:

Bekijk hier het rijke archief van Scheld'apen!

2014: Het Bos is open!

We schrijven vrijdag 2 mei 2014 wanneer klokslag 19u30 de deuren openen en de eerste bezoekers binnen druppelen. De aftrap wordt gegeven door een Mexicaans worstelspektakel Lucha Libre van theatermaakster Marijs Boulogne featuring Brussels Young Wrestling Style. Een internationaal gezelschap van in spandex gewrongen spierbundels entertainde het publiek bijna 3 uur met halsbrekende capriolen.
Tijdens de titelgevechten zit de theaterstudio aardig vol en beginnen de DJ’s de concertzaal op te warmen. Uiteindelijk dansen meer dan 1000 bezoekers Het Bos open en genieten ze van DJ’s en acts als Hiele, Nosedrip, Sickboy, Crumar Young, Hazy Hands….

De dag nadien staan we fris en monter op en maken we ons klaar voor de tweede officiële opening van het weekend. Deze keer valt de Bosbar de eer te beurt. Het dagcafé wordt uitgebaat door Koen Bleuzé, de man achter de slaapkamerkoffiebranderij Cordon Coffee. Koen verhuisde zijn koffiebrander naar Het Bos en brandt zijn koffie tussen de services door. De aankleding van de Bosbar en de inrichting van de zonloze tuin wordt verzorgd door EARTH.ROPE.POT.PLANT. Ze vlochten plantenhangers, kneedden handgemaakte tuintegels en zochten zorgvuldig naar bestek, borden en tassen. Op hun uitnodiging maakten kunstenaars Guy Rombouts, Babs Decruyenaere, Katharina Trudzinski en Elise Getliffe beeldend werk om in, op en aan de Bosbar te plaatsen.

We heffen ons Bosbier en wensen de Bosbar een lang leven toe.

De daaropvolgende maand staat Het Bos vol van theatervoorstellingen, workshops, keukens, concerten en ander ongein die heel Antwerpen laten kennis maken met Het Bos.

De rest van het jaar vulden we met fijne projecten als een optocht met OKAN-leerlingen, een artistieke parade van collectief Fase naar het Middelheimmuseum, concerten van onder meer Mittland och Leo, DJ Funk, Shengen Shege, Nekrofilth, Herb Diamante, Mauro Pawlowski Trio, the Go Find, Ice Age, Saint Pepsi, Ceephax Acid Crew, Mdou Moctar, Circus Debre Teheran… een expositie van leerlingen met lichamelijke, (neuro-) motorische beperkingen en/of autismespectrumstoornis, vegetarische Boskeukens en belachelijk veel meer.

file

2015

De roetsjbaan van 2014 ging vloeiend over in een nieuw kalenderjaar dat vooral gekenmerkt werd door twee grote festivals. Voor Boskamp nodigden we verschillende artiesten uit om in Het Bos te wonen. Deze snuiters deden daar zelf dingen, maar nodigden tevens gasten uit om andere dingen te doen. Barbara & Stefanie Claes werkten rond hun voorstelling Euthanasie met Barbara en Stefanie, Inne Eysermans stelde een auditief muzikaal menu samen, Gerard Herman presenteerde een soap en Maxim Hectors en Vincent Stroep zorgden voor beeld in het cinematografische colosseum van Jozef Wouters en Menno Vandevelde. Zij kregen bezoek van onder meer Gnod, Dälek, Delphine Lecompte, Laurel Halo, een kindervoorstelling van Tip Toe Topic, Bulbul, Wim Distelmans, the Gories, Sir Richard Bishop en nog, nog, nog...

In november nodigde Brigade opnieuw kamperende kunstenaars uit, maar dit keer met de ambitie orde te scheppen in de wereld. De veldbedden werden ditmaal bevuild door Colin Matthes, Michiel Vandevelde, Muqata’a, Julmud, Al Nather, Jan Matthé & Sickboy. Onder meer Mad Professor, Baba Commandant en Shanon and the Clams zorgden voor kampvuurmuziek.

Tussen de kampen door

Als enige Belgische internatonale indiegamefestival bezette Screenshake elke uithoek van Het Bos met een game-expo met installaties en een zorgvuldig gecureerde selectie aan indie games, inspirerende talks van een dozijn nationale en internationale developers, schrijvers, journalisten en academici, workshops, documentairevertoningen, een game art expo, een showcase van Belgische ontwikkelaars, interactieve performances en uiteraard nog meer.

Met Mars Borgeroekoe maakten we voor de eerste keer deel uit van de Reuzenstoet. Onder de kundige begeleiding van Michiel de Malsche en Rachid Laachir maakten we samen met de jongeren van Kauwenberg vzw en de bewoners van OC Linkeroever gigantisch een duivenskelet waarmee luid en trots door de Borgerhoutse straten werd geparadeerd.

Ook buiten het kampseizoen sloegen makers, denkers en collectieven als Yannick Val Gesto, Benny Vandenmeulengracht-Vranckx en FERDNND hun tent op in Het Bos.

Oh ja, Het Bos is een laureaat van de Wivina De Meesterprijs.

file

2016

In dit kalenderjaar plande Het Bos geen grote festivals of openingsfeesten, maar met een meer gerodeerde concertwerking, een Bosbar, twee Boskeukens en één ontbijt per week was de activiteitenkalender aardig gevuld. Bovendien dient een nieuw subsidiedossier zich aan om structureel erkend te worden als kunstenwerkplaats. Aangezien we van mening waren dat de betoelaging van de werking recht evenredig mag zijn met de schaalvergroting die de locatie onderging, besloten we hiervoor onze tijd te nemen. Uiteraard betekende dit niet dat we geen dingen uit de koddige koker schudde. In 2016 zag Boslabs immers het levenslicht. Hoewel het zogenaamde creatieve atelier al jaren bestond, werd de veelheid aan activiteiten structureel ingebed in Het Bos. Met een eigen ruimte in het gebouw en vaste workshopdag op woensdag waar jongeren begeleid worden door wekelijks wisselende kunstenaars, doeners en makers. Datzelfde Bolabs engageerde zich meteen om mee te stappen in het Reuzekesstoetavontuur waar Kasper de Vos zich dit jaar voor de kar spande. Verder zetten we onze schouders vooral onder samenwerkingen die zich uitten als Strangelove, Visite of Ten Slotte. Ook al dan niet artistiek gepeupel als Thomas Verstraeten, House of Indie, Simon Van Schuylenberg, Siska Baeck, Boys en Tante Lus, Tine Van den Weyngaert, Kirsten Pieters, Simon Allemeersch, Rudy Trouvé, Conservatorium Drama en Benjamin Verhoeven maakten het bont in Het Bos.

file

2017

In dit gezegende jaar besloot Het Bos sterker in te zetten op residentieperiodes van zorgvuldig geselecteerde personen of collectieven die hun werkperiode afsluiten met een publiek moment. Jong schildergeweld Denie Put beet in maart de spits af als Bosresident waarna The Alchemists Kitchen and The Traveling Medecine Show van Lisa Jeannin, Rolf Schuurmans en Charlotte Koopman al snel volgde. Wevende kunstmodeman Klaas Rommelaere stelde in november tentoon na een nauwe samenwerking met Boslabs. Het Bos huisvestte voor de eerste maal een festival van het nieuwbakken Delta-Wave dat zich focust op elektronische muziek en performances.
Tijdens de zomer werd de Bosbar een ijssalon met huisgedraaid ijs en een portie feestjes naar believen.

Met de sluiting van het café Mama Metrea verliest Mama’s Open Mic haar vaste uitvalsbasis, maar Het Bos ontvangt hen met open armen. Vanaf november is de Bosbar het decor van de maandelijkse Open Mics op dinsdag. Het Bos en Mama’s Open Mic vinden elkaar en beginnen een duurzame liefdesrelatie...

Voor de goede orde noteren we nog dat er muziek gemaakt werd door Mirrors for Psychic Warfare, The Romans, Oathbreaker, Briqueville, Capsule, Jung An Tagen, Princess Nokia, Trans Am, Mathieu Ha, Millionaire, Hoera ft Hiele, Ata Kak, Laraaji, TheColorGrey, Luie Louis, Borokov Borokov,...

file

2018

Veel arbeid en veel visuele kunst bij de aftrap van het nieuwe jaar. Na een stuk of wat concerten en een wintereditie van Bosbubbles waren er in februari twee simultane exposities met Real Orig¥Nal €Xtra Professional Drawing $Uperstars van Tom Poelmans en Timmy Lazer naast Circadian Rhytm van Frederik Heyman. Aansluitend nestelde Fleur de Roeck zich als Bosresident in Het Bos met de goed ontvangen en mee door Boslabs gesteunde expo Allo Bikini als resultaat. Omdat het nooit genoeg is in Het Bos, mocht Kasper de Vos daarna de tuin onder handen en zorgde met de opening van de tuinexpo voor een van de hoogtepunten van het jaar. Fighting for World Cheese bevat bijdragen van Willem Boel en Pieter de Clerq, maar Kasper trok alle aandacht naar zich toe met de constructie van een houtoven die iets weg heeft van een vulkanisch gebergte. Voor de vernissage bakte Otark pizza’s in de oven en dat zijn ze sindsdien blijven doen. In een rotvaart denderden we richting zomer met een residentie van EARTH.ROPE.POT.PLANT, die een keramiekworkshop organiseerden tijdens en het zine Tea Notes presenteerden na hun residentie. Daarna waren er nog pakweg een verblijf, expo en toonmoment van het visuele geluidscollectief Sui Moon, een expo en concertavond van Destination Earth en de het jaarlijkse bezoek van het queerkunstenfestival Strangelove en de laatstejaarsstudenten Theaterkostuumontwerp die hun eindwerk presenteerden.

Na een zomer vol feestjes met ijsjes, Boslabs avondateliers, tuinconcerten en het filmfestival Visite belandden we al snel in het najaar. Dit trapte zichzelf ambitieus af met drie weekends van Wishlist, een programma dat we met the Writer’s Bench samenstelden en dat mooie mensen als Linton Kwesi Johnson en Sunny Bergman liet uitwijden over sociaal bewustzijn. Nog in dit gezegende jaar sloten we een nieuwe duurzaam partnerschap met Extra Academy, een open programma van lezingen, performances, workshops en screenings rond artistieke praktijk, reflectie en onderzoek.

Uiteraard was er ook muziek. Van onder andere BRZZVLL, Dwaallicht, Chain and the Gang, FLying Horseman, Osei Bantu, Kamaal Williams, Arto Lindsay, Deerhoof, Dvtch Norris, Mhysa, Ras G, Cüneyt Sepetçi, Roedel en Babylon Doom Cult.

2019

Het leek nog maar een etmaal geleden dat we in een bouwwerf stonden te openingsfeesten. In werkelijkheid was dit al 5 jaar geleden. Tijd voor taart, dachten we zo. We doopten de maand mei in smerige slagroom en vergastten iedereen die het horen, zien en proeven wou op een programma van muziek, film, beeld, performance, pizza en taart. In de concertzaal zagen we onder meer Moor Mother, Ahmedou Ahmed Lowla, Sex Dwarf!, Tropical Fuck Storm en Shonen Knife. Eva Van Tongeren trakteerde op een spannend filmprogramma, Otark schoof wekelijks pizza’s in de houtoven en Guy Rombouts nam met een pot kalkkwark en een hoogwerker onze gigantische gevel onder handen. Tussendoor konden bezoekers hun eigen textiel zeefdrukken op het Zeefdrukrad van Fortuin van Boslabs, waren er 10 miniatuur voorstellingen van Benjamin Verdonck, was er een nachtelijk theateroptreden van het Interstedelijk Harmoniumverbond, was er plaats voor de eclectische happening Snobs en een Bosbar. Er was zelfs een heus verjaardagsfeestje. Voor Antwerp taart een vijftigtal Bosadepten uit om een al dan niet eetbare taart te maken. Op zaterdag 18 mei werden deze taarten tentoongesteld en verorberd in een al dan niet eetbare expo. We sloten af met een spetterend slotfeest.

file

2020

Het feestelijke vijfjarige bestaansjaar 2019 werd doorgetrokken tot 29 december waardoor we lijfbehoudsgewijs besloten om het publiek de eerste twee weken de toegang tot Het Bos te weigeren. Wat echter niet betekent dat er geen activiteit in huis was. Podiums werden geschilderd, togen werden hersteld, glazen werden opgeblonken en ramen werden gewassen.

In week drie deed er dan toch iemand de deur open. Onder andere Antwerp Gipsy Ska Orchestra, de Malinese legende Nahawa Doumbia en het Antwerpse metalcombo Bütcher speelden ten dans. Eveneens te ervaren waren de multimediale happening Snobs, de passage van de Japanse performer Tsubasa Hori en Taikodrummer Masayuki Sakamoto en de creatie van een nieuw videogame in achtenveertig uur tijdens Global Game Jam.

Ramos Sama sloot zich samen met zanger Junior Akwety, danser Joffrey, Anane muzikant Jonah Segers, scenograaf Hussein Shabeeb en danser Rabina Miya op in de in de theaterzaal om zijn voorstelling Paralelo te vervolmaken. Een volle tribune zag op het eind van de maand dat dit gelukt was en vertaalde die mening naar een staande ovatie. Aansluitend begint videokunstenaar Isabelle Tollenaere aan verblijf in de expo met de bedoeling om haar werk tussen 26 en 29 maart te tonen in combinatie met een kortfilmprogramma...

Maar 18 maart gaat het slot op België. Met de website, nieuwsbrief en sociale media hebben we instrumenten waarmee we ons publiek alsnog kunnen bereiken. Al snel worden fijne archiefitems afgestoft en zet Boslabs een mondmaskertutorial op het web. Boslabs is in deze weken overigens een gulle producent van tips en tricks voor thuisbezigheden. Daarnaast wordt de foto archiefachterstand weggewerkt en vragen we Boskeukenkoks om kookfilmpjes te maken. Door het archief zo intensief af te stoffen, merkten we dat we over de jaren heen een aanzienlijke collectie risografische A3 concertposters bijeengesprokkeld hebben. Dit genereerde het idee om een Risopublicatie uit te brengen. Ontwerpers van de afgelopen jaren werden gevraagd een ontwerp te maken waarin Het Bos al dan niet zichtbaar vermeld wordt. De ontwerpers worden aangevuld met mensen die dicht bij Het Bos staan of van wie willen dat ze in de toekomst dichter bij Het Bos staan. Onze vaste Riso drukker Jan Matthé wist ook weer wat te doen.

In de zomermaanden zijn activiteiten weer toegestaan en zijn er Boskeukens, concerten van Jonas Meersman Trio, Schroothoop, Radio Hito, Merope en residenties in de concertzaal van o.a Clara Lissens, Toolbox, Justine Grillet en Bent Von Bent & Sjoerd Leijten.

In september werd het drie weken durende verblijf van Hannah Giese, Smila Zinecker, Hussein Shikha, Sadrie Alves, Joud Toamah, Gilani Raja, Betül Safika, Aida Verstraete en Vitória Damiani in Het Bos afgerond met de expositie Vruchtbare Grond. Waarna de lijm van de risografsche publicatie Risotto droog was en deze kon voorgesteld worden aan publiek en contributeurs.

Gelijktiijdig vierden we de terugkomst van Boslabs en Otark Breakfast Club met ontbijtpizza uit de houtoven. Om de concertzaal een Bosverantwoorde invulling te geven besloten we de naam van ons huisfeest ten gelde te maken. Met Bosbubbles koppelden we wekelijks een band of muzikant aan een scenograaf/kunstenaar/set-dresser om een video met Maxim Hectors op te nemen in de zaal. De dag na de opname gaf de band een concert in de videosetting. Koppels als Penus x Berenike Gregoor, Milan W. x Ena Podgorac en Ikraaan x Simulated Paradise mogen hun kunstjes nog aan het publiek tonen.

In november moet de deur weerom op slot en ziet Radio Centraal hun 40ste verjaardag grotendeels in het Boswater vallen. Bosbubbletjes Vermin Twins x Jaak de Digitale, Tumba x Naïma M., Bombataz x Lizzzy Vandierendonck en Fake Indians x Jesse Cremers kunnen enkel nog een video opnemen, maar zijn daar vooral dankbaar voor.

In de theaterzaal streken Julien Neirynck en Maya Mertens samen met performer Lisah Adeaga en kunstenaars Fleur De Roeck en Ayrton Eblé na hun zomers verblijf voor de tweede keer neer om te werken aan hun voorstelling Einsamer.

Otark experimenteerde met een take away en ook Boslabs schakelde en sprongt mee op de meeneemgolf. Iedere woensdag kwamen jongeren een knutsel-, maak- en doepakket ophalen op de Bosstoep. Door de enthousiaste respons groeide al snel het idee voor een pretpakket om de kerstvakantie door te komen en jawel, op 13 december hadden we een creatieve Happy Meal van Boslabs te geef.

En zo vond 2020 het zoetjesaan welletjes geweest.

file

2021

Het kalenderjaar 2021 begroette ons op exact dezelfde wijze als 2020 ons uitzwaaide; met een verbod op culturele activiteiten én jeugdactiviteiten boven de 12 jaar. Kortom, geen publieke activiteiten in Het Bos. Omdat Het Bos meer is dan een podium dat leeft bij gratie van een publiek en omdat Het Bos steevast met een been in het heden en met een ander vooruitziend been in de toekomst staat, was Het Bos danig voorbereid op de situatie.

De concertzaal werd beurtelings bezet door een muziekresident en een verderzetting van het opnameconcept Bosbubbles. Het waren Alfredo Bravo, KOO, Oï Les Ox en Shy Dog die muzikaal resideerden, terwijl Brorlab & Romy Streep, Granvat & Nico De Rooij, Shogo Igarashi & Sietske Van Aerde een videoclip capteerden onder Maxim Hectors. Het Bos behelst vanzelfsprekend meer dan enkel muziek. Vandaar dat Ferre Marnef, Sigrid Volders, dramastudenten van het Antwerpse Conservatorium, Siet Raeymakers en Roxane Métayer en Adel Setta ook hun plekje konden vinden. Boslabs maakte van de nood nog maar eens een deugd en samen met Adel Setta werd een gratis doe-magazine van OOF (Out of Focus) samengesteld.

In Maart ontvingen we de eerste studenten van de Bosacademie dewelke we zorgvuldig selecteerden uit de reacties die we kregen op de Open Call van december 2020. Macchias Bosschaerts, Margot Masquelier, Ronald Versteeg, Willem Malfliet en Sarah Lauwers bezetten afwisselend, dan wel gelijktijdig verschillende ruimtes. Tussendoor werkte laatste muziekresident John Dikeman met levende legendes Eric Thielemans, Peter Jacquemyn en Mauro Pawlowski.

Half maart bekwamen we een viervoudige A Way With Otark. Vier donderdagen lang konden eetlustigen een maaltijd afhalen die rond een bepaald thema werd geconcipieerd. De ene week was er een zorgvuldig vormgegeven bijsluiter informeerde over het centrale ingrediënt, de andere week kon men dan weer eten op de tonen van een live gestreamd concert vanuit Het Bos.

De Bosmedewerkers troffen onderwijl voorbereidingen om terug publiek te ontvangen. Eind april vond immers eindelijk de eerste publieke activiteit plaats met de expositie Vruchtbare Grond. Dat deze vooraf werd gegaan door een Colombiaanse keuken take away van Rode Kruis Opvangcentrum Linkeroever, lijkt ons ook het vermelden waard.

In de lente kozen we ervoor volop in te zetten op exposities. Zo kwam het dat er met Vruchtbare Grond, Land van Oof en Sounds Installed: a Proto Kraakfest drie expos in Het Bos neerstreken in mei. Vervolgens startte we met publiekelijk bijgewoonde live concerten van onder andere Ben Bertrand Ensemble en Trance Plantations. Bovendien kon er nagepraat worden aangezien de deuren van de Bosbar terug veilig openden op 10 juni. Strobo, het verbond met Onder Stroom, hield ook in 2021 stand en vertaalde zich vanaf juni openluchtshows van Stuff en Black Flower. Tussendoor huisden we ook nog een afstudeertentoonstelling van de richting Vrije Grafiek aan de Antwerpse Academie voor Schone Kunsten.

Tijdens de zomermaanden werd een gezellige Bosbar die aangekleed met avondateliers van Boslabs, radioshows en een wekelijkse Drawing Club van Miljan Vukicevic. De (gratis) concertwerking werd wekelijks verder gezet gaf onderdak aan musici als Liew Niyomkarn en El Khat. Strobo oogst appreciatie met shows van Ria Pacquée, Chibi Ichigo en meer. Juli werd tevens opgeluisterd met een bootbezoek van het Zwitserse Museum Tinguely dat naar aanleiding van haar vijfentwintigjarige bestaan een Europese tour doet en Het Bos uitkoos als Antwerpse aanmeerplaats. Boslabs organiseerde workshops op deze boot. In augustus werden twee weekends lang films getoond en de zondagse ontbijten gingen ook terug van start. Parallel met het filmprogramma waren er audiovisuele installaties te zien van Dusica Drazic en Wim Janssen. Tot slot besloten we om alle vrije gaten gedurende deze maanden nog dicht te metselen met residenties.

In september konden we beginnen met de eerste staande indoorconcerten van onder meer Sachli en Luie Louis. Kraak Festival zag de eerste Antwerpse editie vlot verlopen. Boslabs luidde een nieuw werkingsjaar in met de opstart van Radio Boslabs; een nieuw project dat jongeren wil warm maken voor radio. Boslabs werd blijkbaar gemist door de jongeren want sinds de heropstart barstte het atelier uit de voegen: minstens 50 jongeren zakten wekelijks af.

De vijfde coronagolf introduceerde het fel gecontesteerde Covid Safe Ticket. Begin november vinden er nog concerten plaats van ECHT!, Chupame El Dedo en Pink Siifu, maar tegelijkertijd krijgen we te maken met annulaties door artiesten die in quarantaine moeten. De negende editie van Visite Filmfestival kan onder veilige omstandigheden. December staat echter in het teken van annulaties en verplaatsingen. Met veel goede hoop doken we 2022 in.

file

2022

Op 20 januari krabden we de rijm van ons winterslot en ontvingen we ons publiek weer met open deuren en armen om zich te verwarmen aan een We Are Various Bosbaravond, een Boskeuken door Opvangcentrum Linkeroever en een het art game festival Different Perspectives. Een blinkend nieuw gamefestival in Het Bos met een expo, netwerkmomenten en Global Game Jam.

Het voorzichtig lengen van de dagen zorgde voor een voorzichtig aandikken van de concertkalender die zich bevolkt zag met schoon volk als Sunburned Hand Of The Man, Mdou Moctar en Lander & Adriaan. Omdat al dat muzikaal geweld wel eens tot een verstuikte enkel kan leiden, besloten we om onze EHBO-kennis aan te scherpen middels een cursus voor het team en vrijwilligers

We gingen een verbinding aan met Jeugd en Film als nieuwe Antwerpse partner voor het JEF Festival waardoor er een filmprogramma, een artist talk, een workshop plaatsvonden tijdens de krokusvakantie. Eind februari was de exporuimte het decor waartegen een expo/kunstverkoop genaamd Motherland doorging ten voordele van de oorlogsslachtoffers in Oekraïne.

De lente periode durven we wel eens beschouwen als het hoogtepunt van ons werkingsjaar. In mei vond de eerste editie van het performatieve luik van onze Bosacademie terug: Ruchtbare Grond.

Al snel maakten we plaats voor de voorzitter van de vzw die Het Bos bestuurt. Bijgevolg vulden Benjamin Verdonck in samen werking met Het Toneelhuis vijf dagen Het Bos met een marathonprogramma Benjaminplushetbos vol pizza, theater, vrienden, muziek, vertelsels, kijkdozen, publiek en vreugd. Tijdens het Antwerp Art Weekend 2022 vierden we de volksaar en vroegen de betrokken kunstenaars zich te laten inspireren door verenigende volksspelen in de breedste zin van het woord. De achtste editie van ons legendarische huisfeest Bosbubbles viel ook in deze periode. De talrijk opgedaagde bezoekers onderschreven de briljantie van het idee en vierden ons genadeloos de ochtend in. Tussendoor passeerden acts als Rare Akuma, Quelle, Mark Cunningham + Blood Quartet, Special Interest, Surfbort, Ikraaan, Fundraiser Oekraïne.

In de zomermaanden gingen de Bosmedewerkers in vakantie, maar vulden ook deze zomer met pizza, muziek en feest. Op donderdagen zorgde Otark voor verse pizza’s uit de houtoven, al dan niet geaccompagneerd door live muziek. De vrijdagen werden gevuld met eigen feestelijkheden en andere leutige partyconcepten die we uitnodigden. Dat leek ons initieel voldoende om de zomer door te komen, maar we konden het toch niet laten om nog zesdaagse cursus elektronische muziek voor vrouwen te organiseren en zo was Purple Wave een feit.

Het najaar werd ingezet door het aanzicht van de toog in de Bosbar te vervangen. Bogenna Ivana zorgde voor een ontwerp hetgeen meticuleus in hout werd omgezet door Gary Leddington. Met Tactics for a Collective Body kregen we tevens een groep (ex-)studenten van de Antwerpse Academie voor Schone Kunsten over de vloer voor een drieledig event dat bestond uit een installatie-performance, een keuken en een feest.

Na een interne evaluatie werd besloten om het zowel het beeldende als performatieve luik van de Bosacademie te bundelen als (v)ruchtbare grond. Tussen 29 september en 2 oktober kon men in Het Bos terecht voor performances, een expo en een installatie.

Theater zagen we ook nog eens. Lisa Verbelen en Hendrik Lasure speelden hun theaterconcert TWO.is not a Solo twee keer voor een uitverkochte theaterzaal. Daarna zetten we de deuren open voor Troebel vzw en hun Klimaatfestival die Het Bos bezetten met een goedgevuld programma dat het klimaatvraagstuk bekijkt vanuit een filosofische benadering.

En zo kwam het jaareind naderbij. Gen Zie organiseerde een week lang workshops in Het Bos. Visite filmfestival landde na een jaar afwezigheid in Het Bos voor de 10de editie van het festival. Verder waren er residenties van Prisca Agnes Nishimwe, Ans Mertens, Lotte Boonstra.

De maand december was een einde van een tijdperk. Al sinds de opening van Het Bos waren er de felgesmaakte Breakfast Clubs van Otark. Op zondag 11 december vond het allerlaatste ontbijt plaats met een ware overrompeling als gevolg. Van een begrafenisstemming was gelukkig geen sprake. We sloten het jaar in stijl af met een Bossy Market en de 9de editie van Bosbubbles.

file

Missie

Het Bos is een ruimte midden in de stad Antwerpen, waar de wereld vanuit een artistieke bril bekeken wordt.

Het Bos vertrekt vanuit kunst omdat ze niet anders kan en omdat kunst de enige plek lijkt waar je over alles kan nadenken, dwars door specialismen en maatschappelijke sectoren heen.

Het Bos is een ruimte voor ontmoetingen tussen mensen die op verbeeldingsvolle wijze over de maatschappij nadenken.

Het Bos is een autonome plek middenin de stad die bewust verbindingen zoekt met de stad, haar inwoners en bezoekers.

Het Bos is een soms bevreemdende plek die tegelijkertijd geruststelt, verwarmt en voedt. Het is geen eenduidig huis met één methodiek en sfeer. Het herbergt verschillende kamers en culturen. Het Bos gelooft dat artistiek werk niet gecreëerd en geapprecieerd wordt vanuit één enkele biotoop.

Het Bos is niet één plek. Het is een netwerk van wisselende plekken, mensen, stromingen en dynamieken in de wereld. Het Bos is lokaal verankerd in de stad, maar heeft internationale uitstraling door haar artistieke netwerk en uitgesproken karakter.

Het Bos biedt onderdak aan verschillende activiteiten, diensten, subgroepen en functies. Het Bos huisvest een concertzaal, cafépraat, deugnieterij en bloedserieuze creatie. Het brengt boomhutkunst en moestuinkoken, inhoudelijke en artistieke kruisbestuivingen, maar ook gedeelde ruimtes, kunstknutselboeken en onderbelichte denkpistes.

Het Bos is niet bang voor verschil of dingen die afwijken. Het Bos ziet daar net schoonheid en verhaal in.

Samenwerking is voor Het Bos een evidentie, een principe en een noodzaak. Het Bos deelt graag en leert graag bij van een andere expertise.

Het Bos wil een plansmeedplek zijn waar mini-revoluties het licht zien.

Het Bos is een experiment op zichzelf.

Duurzaam denken en handelen is voor Het Bos al bijna 20 jaar een natuurlijke staat.

Het Bos, ruimte voor kunstenaars.

Vanuit artistiek kijken en denken is het bieden van ruimte voor kunstenaars een even essentieel als logisch ding.

Het Bos biedt plaats aan artiesten, bricoleurs, denkers en doeners van verschillend allooi. Alle stijlen zijn welkom maar Het Bos heeft een voorliefde voor hybride en trans disciplinaire projecten met een hoek af, stinkende schoonheid, uitvinders, obsessies, passie en radicaliteit in alle richtingen.

Het Bos denkt niet in disciplines. Het Bos vertrekt van het verhaal en het idee van de artiest.

Het Bos is er voor jonge kunstenaars, mensen aan het begin van een artistiek parcours. Het Bos kiest voor vernieuwing, durf en experiment.

Het Bos is een moederhuis voor artiesten met al enige naam; artiesten met een boeiend parcours, een andersoortig nevenproject, of nood aan herbronning.

Het Bos kijkt open, maar altijd kritisch.

Het Bos is een plek waar los van het klassieke denken en los van prestatiedruk gewerkt kan worden. Dit zowel in stilte en rust als open en bloot.

Het Bos vindt confrontatie met het publiek belangrijk. De waarde van een werk wordt mede bepaald door wat het teweeg brengt bij een publiek. (Dat denkt Het Bos)

Kunst van Het Bos is niet vrijblijvend. (Dat hoopt Het Bos)

file