Oerhert: maris x haerens x lootens

Vr 07 februari 2025
20:00

Hun taal is geen “dor, leeg, weggekeken land”, veeleer een jong, weids, onverkend en sensueel landschap. ★★★★” – De Standaard “Een ontmoeting tussen taal en muziek op het scherp van de snede.” - Trouw (NL)

OERHERT is een immersieve en intimistische luisterervaring die Astrid Haerens’ poëzie combineert met nieuwe muziek van Mariske Broeckmeyer (MARIS) en Jasmijn Lootens. In 2022 werkten Haerens en Broeckmeyer voor het eerst samen aan dit muzikaal-literaire project rond de effecten van machtsstructuren op het vrouwelijke lichaam, gevoed door hun gedeelde liefde voor experimentele muziek, improvisatie en jazz. Samen met celliste Jasmijn Lootens, die klassieke scholing met elektronische muziek combineert, duiken ze nog dieper in de cross-over tussen poëzie en muziek. Ze stellen hun album Anger’s Family Tree (W.E.R.F. Records) voor.

Muzikante/geluidskunstenaar Mariske Broeckmeyer (MARIS) en auteur/dichter Astrid Haerens vonden elkaar in hun gedeelde liefde voor experimentele muziek, improvisatie en jazz. Ze ontdekten raakvlakken in hun artistieke werk, in hun denken, in hun liefde voor kunst en literatuur, en startten een gesprek dat niet meer is opgehouden.

Beiden maken ze werk waarin o.m. lichamelijkheid, vrouwelijkheid en (het falen van) de stem centraal staan. Hun werk draait rond de kennis die een lichaam in zich draagt, en hoe je van daaruit kan vertrekken in plaats vanuit enkel het cerebrale en analytische, aspecten die als overwegend mannelijk worden gezien en die vaak centraal staan in de literatuur.

In 2022 werkten de twee voor het eerst samen aan hun literaire jazzproject rond de effecten van machtsstructuren op een vrouwenlichaam, waarmee ze een frisse wind lieten waaien door de overwegend mannelijke jazzscene. MARIS en Astrid nodigden Jasmijn Lootens, een hybride celliste die klassieke scholing met elektronische muziek combineert, uit om samen nog dieper in het onderzoek en de cross-over tussen poëzie, spoken word, performance, geluidskunst en muziek te duiken. Daarvoor gingen ze aan de slag met oorspronkelijke Nederlandstalige gedichten en een aantal gezongen Engelse vertalingen uit Oerhert, nu ook de titel van hun voorstelling.

Astrid Haerens stem, teksten
Mariske Broeckmeyer toetsen, zang, elektronica
Jasmijn Lootens cello, elektronica

ASTRID HAERENS Astrid Haerens debuteerde in 2017 met de roman Stadspanters. In het voorjaar van 2022 verscheen haar poëziedebuut Oerhert. Daarin onderzoekt Haerens de effecten van onderdrukkende systemen en grensoverschrijdend gedrag op een vrouwenlichaam. Oerhert won de Poëziedebuutprijs 2023 en werd genomineerd voor de Herman de Coninckprijs en de C. Buddingh’-prijs 2023. Van 2022 tot 2024 is Astrid Letterzetter van Kortrijk, een alternatieve invulling van het stadsdichterschap. Ze leidt er een collectief van schrijvers en is twee jaar curator van het Memento woordkunstenfestival.

MARISKE BROECKMEYER Mariske Broeckmeyer (MARIS) is een Brusselse muzikant en onderzoeker die in 2016 debuteerde met On Gods and Other Things. In 2021 bracht ze By Virtue Of The Absurd uit bij W.E.R.F. Records en stelde ze het album voor tijdens met een JazzLab-tournee waarbij experiment en song elkaar afwisselden in een even filmisch als bedwelmend muzikaal avontuur tussen verrassing en herkenning. Het album kreeg een vervolg met de EP The Tyranny Of Temperance (2022).

JASMIJN LOOTENS Jasmijn Lootens is een hybride celliste die actief is in een breed spectrum, van klassiek tot hedendaags, van kamermuziek tot elektronisch gemanipuleerde improvisaties. Ze nam deel aan diverse interdisciplinaire projecten waarmee ze de positie van de hedendaagse cellist wil onderzoeken. Ze is o.m. lid van trio bODEM, het Nemø ensemble, het audiovisuele duo The Concrete Vinyl Corporation en het collectief Studio Radiaal, waarvan werk voorgesteld werd op meerdere continenten.

Album ‘Anger’s Family Tree’ (WERF Records) werd voorgesteld tijdens de JazzLab-tournee in het voorjaar van 2024.