Ann Eysermans / Roxane Métayer / Clara Lissens

Do 16 maart 2023
20:00

Ann Eysermans - For Trainspotters Only

Fuga voor 4 diesellocomotieven en Lijn 25 Brussel - Antwerpen

Naar aanleiding van EUROPALIA TRAINS & TRACKS ontwikkelde Ann Eysermans verschillende projecten voor EUROPALIA in coproductie met ChampdAction en in samenwerking met NMBS, Cinematek en het platenlabel Cortizona.

Het eerste deel van FOR TRAINSPOTTERS ONLY is een FUGA voor 4 diesellocomotieven. Subject, contrasubject, divertimenti, dominant- en tonicapedaal klinken uit vier speakers opgesteld in de vier hoeken van de zaal. Het vierstemmige contrapunt vol sissende, snuivende en daverende locomotief klanken vormt het vervolg op de PRELUDE voor 2 diesellocomotieven en harp, die live heeft plaatsgevonden in de Centrale Werkplaats in Mechelen in het kader van EUROPALIA TRAINS & TRACKS. Het tweede deel van het concert speelt zich af in 1975. Tijdens een gefilmde treinreis (film Cinematek, geregistreerd vanuit de stuurpost van de trein) maakt de luisteraar kennis met de karakteristieken van Lijn 25 van Brussel naar Antwerpen, op secure wijze uiteengezet door een instructeur van de NMBS. Onder deze unieke beelden klinken de geluiden van vier verschillende oude diesellocomotieven van de NMBS, vergezeld van een harp op tegenspoor.

Roxane Métayer

born in France in 1992, Roxane learned to play the violin at a young age, and then continued her studies in Belgium, at the Ecole de Recherches Graphiques, where she obtained her Master’s degree, in Speculative Narration, Narratives and Experiments. She continues her practice as a visual artist and musician, based in Brussels. She has released several albums with the labels Primordial Void, Kraak, Morc, Wabisabi tapes and Vlek with the duo Sage Alyte. She has a few records planned in the coming year with Marionnette Label and Student of Decay.

Clara Lissens

musician and multidisciplinary artist.
In her universe, empty shells blow out abstracted messages. Attempting to shape the void.
Clara manages to merge pop and Dadaist approaches in alluring songs that leave you with a feeling as joyous as it is gloomy. She playfully deploys her identity, hoping to create a meeting place to the tones of experimental pop music.