Deze jonge beeldende kunstenaar / muzikante maakt sculpturen van keramiek en staal en weet daar unieke klanken uit te halen. Deze vormen de basis voor de wondermooie muziek die ze maakt.
De stalen constructies die Justine maakt dienen ook als drager voor de elektronische apparatuur en worden daardoor een soort van scenografie voor haar performances. Haar residentie bij ons gebruikt ze om aan een nieuw album te werken dat ze graag in september klaar wil hebben.
Justine resideert van 13 t/m 19 juli 2020 in de concertzaal
In plaats van onze residenten vervelende vragen te stellen, geven we ze enkele quotes uit het werk 'Truisms' van kunstenares Jenny Holzer en 'Oblique Strategies' van Brian Eno & Peter Schmidt.
TRUISMS
Myth can make reality more intelligible
Justine: "Ik houd enorm van draken en dinosaurussen. Tijdens mijn uitwisseling in IJsland ben ik veel mythische figuren beginnen tekenen, gebaseerd op saga’s en mythes. Daar heb ik ook het album Zaga Island gemaakt. De muziek heeft veel weg van soundtracks en deuntjes van video spelletjes. De titels van de nummers zijn dan ook Legend of Ludens, Rocky Elves, Zaga III en Dragon Eyes. Op vlak van mijn interesses word ik ook wel vergeleken met een twaalf jarige jongen. Deze figuren vormen een rode draad in mijn beeldend werk maar ook in mijn muziek. Mijn keramische figuren lijken dan ook vaak op een sculpturale voorstelling van een mythisch figuur en krijgen dan titels als 'Platvoet en zijn vriendjes'. Met mijn muziek probeer ik fictieve situaties te schetsen en daar voor muziek te maken zoals 'op welke soort muziek zou een dinosaurus dansen?' "
Solitude is enriching
Justine: "Mijn omgeving en de mensen rondom mij zijn zeer bepalend voor mijn werk. Ik werk ook graag samen met vrienden. Enkele jaren geleden dacht ik dat ik alles alleen moest doen uit een soort koppigheid. Beseffen en toegeven dat ik niet alles kan of moet kunnen is wel een opluchting. "
Ambition is just as dangerous as complacency
Justine: "Mijn projecten zijn ambitieus. Mijn werk bestaat altijd uit verschillende elementen die hopelijk doorheen het proces samen komen. Dit zorgt vaak voor kopzorgen en kunnen best stresserend zijn. Een paar keer keihard op uw bek gaan gaat hier natuurlijk mee gepaard. Door te veel hooi op mijn vork te nemen leer ik snel veel nieuwe dingen wat wel motiveert om zo te blijven werken. "
OBLIQUE STRATEGIES
The most important thing is the thing most easily forgotten
Justine: "Muziek is het hoofdcomponent van mijn werk. Het proces om tot het punt te komen van effectief muziek te maken is lang. Mijn muziek heeft zelfgemaakte instrumenten en sculpturen die als props of setup gebruikt worden nodig. Dit komt meestal pas tot zijn recht op een podium. Op een heel impulsieve manier maak ik mijn muziek. Zonder bewust te zijn van wat ik nu eigenlijk aan het doen ben. Deze residentie geeft mij de ruimte om zonder publiek te performen wat zeer uniek is. Het geluid speelt nu de hoofdrol in plaats van het sculptuur."
JENNY HOLZER ‘Truisms’ 1983
‘Truisms’ zijn een paar honderd uitspraken van politieke, sociale, filosofische of moralistische aard. Soms zijn het 'open deuren', soms geven zij stof tot nadenken. De uitspraken zijn niet de persoonlijke meningen van Holzer. Sommige uitspraken of opvattingen zijn tegenstrijdig, maar samen geven ze een afspiegeling van de werkelijkheid. Holzer zegt: "Ik dacht dat het geheel een redelijk betrouwbaar portret zou kunnen zijn van de manier waarop de dingen zijn in de wereld, omdat al deze tegenstrijdige meningen tegelijkertijd bestaan".
Brian Eno & Peter Schmidt - Oblique Strategies (1975)
Brian Eno, Peter Schmidt en David Bowie hadden ook wel eens dipje. Eno en Schmidt ontwikkelden hiervoor het kaartspel "Oblique Strategies" en Bowie voegde er later een paar kaarten aan toe. De kaarten bevatten teksten speciaal voor musici om blokkades te doorbreken en lateraal denken te stimuleren.