Interview met Simon Allemeersch en Rudy Trouvé
uit het archief: Screen
Theatermaker Allemeersch en muzikant Trouvé liepen elkaar tegen het vege lijf toen de in Scheld’apen residerende Allemeersch de eveneens in Scheld’apen residerende Trouvé abusievelijk voor een verdacht figuur aanzag. De nachten konden donker zijn in Scheld’apen anno 2010. In de jaren die volgden kwamen ze elkaar wel vaker tegen en bleek dat Trouvé ooit naar het eindwerk van Allemeersch was gaan kijken. Allemeersch vroeg Trouvé daarop een soundtrack te maken voor zijn voorstelling Rabot 4-385. Van het een komt doorgaans het ander en kijk; in 2018 maakten ze samen een toneelstuk. Ter voorbereiding van dat epische kijkstuk kwamen ze samen gedachten spuien en met beamers rommelen in Het Bos.
Wat vooraf ging
Simon Allemeersch is Germanist, kunstenaar en vader.
Rudy Trouvé is Antwerpenaar, kunstenaar en vader. Tot zijn kleine frustratie is hij tegenwoordig blijkbaar tevens eminence grise van het vaderlandse muzieklandschap.
Dit interview werd gepubliceerd in onze voorjaarsbrochure van 2018!
We treffen Allemeersch en Trouvé aan het koffiezetapparaat in Het Bos waar Rudy zich relatief druk maakt over een net verschenen recensie van het nieuwe album van The Mechanics. Hoe een band met 5 groepsleden slechts 3 sterren kan krijgen? Dat is nog geen ster per muzikant. En wie heeft dan wel, en wie heeft er geen ster gekregen?
Simon werpt op dat genderneutraal kans maakt om het meest gehate woord van 2017 te worden. Daarna wordt er nog even doorgeboomd over een kindervoorstelling die Rudy wil maken voor kinderen tussen de 5 en 6 maanden. Dan wil hij graag de Papavanwatdan spelen. En toen was de toon ongeveer gezet.
…
Toen we jullie vorig jaar vroegen wat jullie gingen doen kwam er een vaag verhaal van een tv-show met een trap, glitterpakken en veel film.
S. “Rudy wou met mij iets maken over een man die droomt en de weg kwijt is in tijd en ruimte. Die gedesoriënteerde man ontmoet een duivels figuur die zich opwerpt als een soort gids. Hij was er ook zeer snel bij om te melden dat het een voorstelling moest zijn die grotendeels uit film bestaat. En muziek. Iets wat ik enkel kon toejuichen.
Wat ook best grappig was, is het feit dat Rudy het beeld had van Pieter Genard als de man en Warre Borgmans als de duivelse gids.”
R. “Ondertussen weten zij dat ook. Voor de muziek had ik trouwens Elko Blijweert en Mauro Pawlowski op mijn verlanglijst staan. En kijk, na drie jaar wachten hebben we ons dream team bij elkaar. Dat is sowieso een driesterren, of neen, zeg maar vijsterren recensie.”
S. “In de tussentijd hebben wij ons ledig gehouden met het maken van filmpjes. Dat wat wij noemen huis-, tuin- en keukenvideo. Voor de iets professionelere toepassing van het medium film hebben we ondertussen de broodnodige hulp gekregen van de fantastische filmmaakster, cameravrouw en montageheldin Fairuz. “
R. “Het is een kwestie van jezelf te omringen met de juiste mensen om uw eigen onkunde te verdoezelen...Simon heeft ooit eens gezegd in een interview dat toneel of film niet bestaat en ik kan mij daat volledig in vinden.
Daarenboven heb ik de niet erg populaire opinie dat je inhoud door vorm krijgt. Veel mensen zetten eerst de inhoud uit en proberen daar een vorm aan te geven. Maar ik vind, door met iets bezig te zijn krijgt dat al snel inhoud.”
S. “Ik vind dat een degoutante opmerking.”
R. “De eerste barsten in de samenwerking tekenen zich af.”
S. “Neen, ik vind dat hoe je iets vertelt zeer veel zegt over wat je wil vertellen.”
R. “We merkten meteen dat we veel gemeenschappelijke interesses hebben en we zijn het over eens dat die scheidingslijn tussen theater, beeldende kunst en performance en heel de reutemeteut er niet bestaat. Of misschien is ze er wel…”
S. “Als ze er al is, is ze niet interessant.”
R. “Je wil iets vertellen. Punt. En mensen kunnen daar naar luisteren en daar opgetogen, geïntrigeerd, geëmotioneerd, dan wel teleurgesteld of kwaad over kunnen zijn.”
S. “Wat ik nu ga zeggen is misschien persoonlijk, maar voor mij is toneel altijd een excuus geweest om gelijk wat te doen waar je goesting in hebt. En om terug te komen op die vorm; als je met muzikanten werkt, zoals Rudy ook er een is, praat je al heel snel in termen als de melodie moet zus en het ritme moet zo. En dat geeft meteen inhoud. Dat ligt me veel beter dan oeverloos te liggen emmeren over de inhoud en wat we nu net willen vertellen.”
R. “Het onze bedoeling om alles te vertellen met beelden, belichting, muziek in plaats van te vertrekken van een verhaal en daar dan licht op te zetten. Alle elementen zijn evenwaardig. De lichtkeuze is even belangrijk als de tekst. Of het gebrek aan lichtkeuze wegens het gebrek aan centen... We zijn ook zeer geïnteresseerd in artificiële dingen. Ik althans. Ik weet niet of jij fan bent van zogezegd zeer realistische films?”
S. “Als het zogezegd is, ben ik al fan.”
R. “Een eigen universum ontwikkelen vind ik veel interessanter dan iets dat bij de buren kan gebeurd zijn. Ik heb het altijd moeilijk met films waar een ferm budget achter zit, die goed gemaakt zijn, maar die dan hyperrealistisch weergeven hoe mensen zich echt voelen volgens de acteurs. Snap je?”
S. “Ah, dat bedoel je met zogezegd realistische films. Ja, dat vind ik ook gezeik. Realisme is ook maar een zeer vreemd eigen universum.”
R. “Vanaf iets gefilmd wordt, is iets al niet meer realistisch. Een documentaire is ook niet realistisch… Het leven is eigenlijk niet realistisch.”
S. “Zei je onlangs niet dat je geen grote fan bent van het concept leven? Of dat daar op z’n minst een aantal dingen op aan te merken zijn?”
R. “Ik ben wel een fan van het leven, maar ik vind dat het enkele aandachtspuntjes behoeft.”
S. “Wij moeten daar eens dringend over babbelen. Je bent niet boos, maar wel teleurgesteld?”
R. “Correct. Ik ben lichtjes teleurgesteld in bepaalde aspecten van het concept leven. En tijd!”
S. “Dat schemert allemaal door in de voorstelling.”
Screen ging op 14 september 2018 in première bij deSingel.
Van en met: Rudy Trouvé, Simon Allemeersch, Pieter Genard en Warre Borgmans
Muziek: Elko Blijweert en Mauro Pawlowski
Video: Fairuz
Productie: Het nieuwstedelijk
Coproductie: Het Bos, deSingel, C-Takt, ARSENAAL/LAZARUS
En nog veel meer mensen en partners