×
it's time!

Ankerrui 5-7
B-2000 Antwerpen

Het Bos Agenda Projecten ▾ Meer

✓ Grid

Text

Background

Interview Tomas Davo van NAAFI

In de aanloop naar Friendship, een eclectische Mexicaanse avond op zaterdag 11 mei 2019, waarin uitvoerig verschillende uithoeken van muziek worden opgezocht, spraken we met Tomás Davó van het muzikale collectief NAAFI. Als een van de NAAFI-oprichters, die samen continue op zoek zijn naar manieren om andere invalshoeken in het label te introduceren, vormt hij het hart van alles wat met het snel groeiende muziekconcept te maken heeft.


Dag Tomás, kan je ons allereerst wat meer inzicht geven in de naam NAAFI? Waar staat het voor en waar komt het vandaan?

Om eerlijk te zijn was het kiezen van een naam een erg eenvoudige taak. Toentertijd waren Alberto (DJ Mexican Jihad) en ik helemaal in de ban van Zuid-Afrikaanse clubmuziek en geïnspireerd daardoor gingen we op zoek naar namen in Zuid-Afrikaanse slang. Zo kwamen we terecht bij het woord N.A.A.F.I., een afkorting die toen in de Zuid-Afrikaanse gemeenschap stond voor No Ambition And Fuck All Interest. Voor het deze betekenis kreeg stond het voor Navy Army And Air Force Institutes, wat simpelweg de benaming was voor de ontspanningsruimtes voor het Britse Leger. 

Waarom ben je met dit concept van start gegaan? Hoe lang duurde het om dit idee te ontwikkelen?

Voor NAAFI waren Alberto en ik actief op een blog met enkele andere vrienden, waarvan wij het muzikale aspect voor onze rekening namen. Door hieraan deel te nemen ontdekten we een volledige scene met een totaal nieuwe sound die bijna overal ter wereld actief was. Ook in Mexico, maar hier was geen ruimte om deze gemeenschap te laten openbloeien en waarin mensen met gelijkaardige muzikale voorkeuren konden samenkomen. Ook was het nachtleven in Mexico enorm vertraagd en eentonig geworden, niet enkel door de War on Drugs die volop aan de gang was, maar ook omdat het aanbod aan elektronische muziek op dat moment bestond uit electro house. Het leek wel alsof er, naast techno house, enkel electro house toegelaten was. Hierdoor besloten Alberto en ik in 2010 dat we een nieuwe club wilden oprichten, speciaal voor lokaal talent waarvan wij vonden dat ze een unieke sound te bieden hadden en om buitenlandse acts uit te nodigen waarvoor normaal gesproken geen ruimte was in het toenmalige Mexico.

Wanneer heb je besloten om met je label het internationale op te zoeken?

Op een bepaald moment organiseerden we erg veel evenementen in Mexico, waardoor de lokale muzikanten de mogelijkheid kregen om zeer vaak op NAAFI-feesten op te treden. Hierdoor voelden we dat het tijd was om een nieuwe uitdaging op te zoeken door de sound van NAAFI ook in het buitenland een podium te geven. Door naar andere landen te trekken maakten we een hoop nieuwe vrienden buiten Mexico City, die ons weer aan andere geïnteresseerden voorstelden en op die manier is de bal aan het rollen gegaan. We reisden toen enorm veel, en stap voor stap kwamen we dichterbij de Verenigde Staten en meer specifiek LA. Hier speelden we onze eerste show buiten Mexico onder de naam NAAFI. Hierna ging het snel, en voor we het wisten kwamen we praktisch overal ter wereld om NAAFI aan de muziekwereld voor te stellen.

Hoe kom je bij Het Bos terecht?

Op een bepaald moment spendeerde ik een groot deel van mijn tijd in Antwerpen, en na een tijd had ik het gevoel dat ik niet op een voldoende actieve manier bij de lokale muzikale scene betrokken was. Ik vond dat, als ik hier toch zo vaak zou verblijven, ik die tijd niet op een betere manier kon spenderen dan in een muzikale gemeenschap, met gelijkgestemde mensen. Zodus ben ik rond beginnen zoeken naar een geschikte locatie waar interessante dingen gebeurden, en na een tijdje ben ik toevallig bij Het Bos uitgekomen en heb ik besloten om contact met hen op te nemen. (soms- eigenlijk vaak- ben ik erg impulsief.)

Wat voor type mensen voelen zich aangetrokken tot jullie concept?

We hebben altijd werk gecreëerd voor mensen die zich graag vrij voelen en volledig op hun gemak voelen wanneer ze het nachtleven ingaan. Dit is tegelijkertijd ook onze door policy: val andere mensen niet lastig en verstoor de goede sfeer niet, wanneer dat niet kan ben je simpelweg niet welkom bij ons. Op deze manier trekken we vreedzame mensen aan die van hun avond willen genieten zonder anderen hierbij te storen.

Hoe beslis je met wie je samenwerkingen aangaat?

Dit gebeurt eigenlijk op een erg simpele en gevoelsmatige manier: wanneer we iemand vinden die interessant werk maakt, en als achteraf blijkt dat er een klik is wanneer we een gesprek aangaan, dan kunnen we volgende stappen beginnen ondernemen. Als we denken dat deze persoon vlot met ons zou kunnen samenwerken, dan doen we een voorstel om met ons de handen in elkaar te slaan. Het allerbelangrijkste blijft wel dat de vibe juist zit. Andere leden van ons collectief zijn ook steeds welkom om artiesten voor te stellen waarvan ze denken dat ze goed in onze groep zouden passen.

Kan je het proces beschrijven waar jullie doorheen zijn gegaan om de club in een gemeenschap te doen transformeren?

Ik denk dat we, doordat we op een bepaald moment zoveel artiesten ontdekten en meer tijd met hen doorbrachten, op een eerder organische manier tot een gemeenschap zijn geëvolueerd. Eigenlijk heeft voornamelijk het publiek dit gemeenschapsgevoel geïnitieerd: doordat dezelfde groep mensen naar onze evenementen kwamen en elkaar keer op keer terugvonden in het publiek, ontstonden er vanzelf groepen gelijkgestemden, vijanden, geliefden,….Noem maar op. Het is het volk dat beslist heeft om zich met onze organisatie te identificeren en al hun tijd in ons te investeren, om NAAFI als het ware als een identiteit te omarmen.

Hoe zou je de party scene in Mexico omschrijven?

Tegenwoordig vormt het lokale nachtleven in Mexico City een bruisend fenomeen: er openen tal van clubs voor verschillende soorten mensen met verschillende persoonlijkheden en dat zorgt in mijn mening voor een goede balans. Er vinden festivals plaats, tal van nieuwe feesten wisselen elkaar af, nieuwe collectieven en labels worden gevormd,…Het publiek is erg experimenteel en ruimdenkend, waardoor er plaats is voor verschillende invalshoeken. Een erg fijne en openhartige sfeer.

Wat zijn jouw toekomstplannen in verband met NAAFI?

Momenteel leggen we de nadruk op het label NAAFI, zodat we nieuwe projecten kunnen realiseren en veel muziek naar buiten kunnen brengen. Volgens ons is dit de toekomst, om zoveel mogelijk te creëren van NAAFI zelf en dit te delen met de hele wereld.

(interview door Bosmedewerker Lore Van Uffelen)

→ Agenda: FRIENDSHIP with Lyo, Fausto Bahia, Zut Zut (party)